top of page

Část 11. - Zlatý týden, aneb proč pracuju o víkendu.


Sobota poledne a já sedím v kanceláři. Ne, nejde o žádné přesčasy, to se jen zavedené zvyklosti překrucují kvůli nadcházejícímu Zlatému týdnu. Pojďme se na to podívat podrobněji.

Prvního října slaví Čína vznik republiky (i když to přesné datum je trochu jinde). A zatímco v Česku nám na to stačí jeden den, tady jsou to svátky na tři dny. Řeknete si, tři dny volna, to je super, ideálně se to spojí s víkendem a někam vyrazíme. A tak to platilo až do roku 1999, kdy se Čína rozhodla ze tří dnů udělat celý volný týden. Tehdy vznikl druhý Zlatý týden (ten první se koná kolem oslav čínského nového roku).

Ale šlo se na to lišácky, on se totiž nepřidal ani jeden den volna navíc, místo toho se celá země poslala do práce o předchozím víkendu. Lid tak dostane sedm dní oddechu v kuse, přitom ekonomika nepřijde ani o jeden výdělečný den navíc. Win-Win situace zdá se.

Jen holt předchozí týden budete makat sedm dní v kuse.

A v sobotu dorazíte do práce se zpožděním, protože si neuvědomíte, že vás normální pracovní budík je nastavený jen na všední dny…

Co nás čeká během nadcházejícího Zlatého týdne? Většina obyvatel Číny se sebere a vyrazí na výlet. Ať už cestovat za turistikou nebo na výlet do zapadlé vesnice, kde žije zbytek rodiny. V roce 2017 takhle během jednoho týdne cestovalo 705 MILIONŮ LIDÍ! Jak správně tušíte, sehnat lístky na vlak je skoro nemožné, cena letenek znatelně vyskočí a jakákoliv turistická destinace se promění v jeden gigantický nezastavitelný mumraj lidí. Odtud pocházejí všechny ty fotky neprůstupných davů na Velké čínské zdi.

Já se budu muset dvakrát vydat do Hong Kongu a z těch front na hranicích mě bolí nohy už teď.

Užijte si víkend a zkuste si pro srandu představit, jak vypadá 705 milionů lidi na cestách.

132 views

Recent Posts

See All

Část 12. - V Shenzhenu za časů Koronaviru

Nervózní počátek 19. ledna, zrovna mi začíná dvoutýdenní volno kolem oslav Nového Čínského roku. Pro nás tentokrát bez velkých plánů na dovolenou, jen s pár domluvenými rodinnými večeřemi a seznamem m

Část 10. - Výlet do Číny? Na co být připraven

V srpnu se do Číny chystá moje mladší sestřička i pár dalších kamarádů a tak jsem se rozhodl, že dám dohromady nějaké základní rady k výletu do Číny. Zajímavé čtení to bude ale pro všechny, protože si

Část 9. – Nuda v LA & (málem) cesta kolem světa

Tentokrát mě služební cesta zavedla do Los Angeles, pro mnoho Čechů výlet snů. I já jsem se docela těšil, cestu jsem si naplánoval s 1,5 dnem volna v LA a už v předstihu jsem hledal, jak v tomto rozta

bottom of page